Extern optimering av din hemsida
Extern optimering är en annan viktig del av sökmotorsoptimering. Extern optimering kan dock inte påverkas lika mycket som intern optimering gjord direkt på hemsidan.
Extern optimering handlar om att bygga länkar. Länkbyggnad innebär att öka antal besökare på din hemsida genom att dirigeras via en länk på en extern hemsida till din hemsida. Denna typ av länk kallas "back-link". För sökmotorer är länkar till din hemsida en stark indikator på hur relevant din hemsida är. Med andra ord, de utökar kvalitén på din hemsida.
Det är inte jätteviktigt med antalet externa länkar som leder till din hemsida, utan det är istället mer viktigt att kvalitén på hemsidorna som länkar till dig är bra. Innehållet på dessa externa hemsidor måste vara relaterat och lämpligt för ditt egna innehåll. Sökmotorer känner igen hänvisningshemsidor med dåligt innehåll och associerar din hemsida med jämförbart dåligt innehåll.
Länkandet
Använd hemsidor med hög kvalité som inkommande länkar till din egna hemsida. Undvik "back-links" från hemsidor med otydligt eller tvivelaktigt innehåll. Detta inkluderar också källor där man kan köpa "back-links" online. De senare är ofta av låg kvalitet, och vi rekommenderar inte att använda detta som ett alternativ.
Koncentrera dig på att vara länkad med hemsidor som matchar ämnet på dina sidor!
Exempel:
Det är meningslöst att länka en frisörsalong med en hemsida för Michelin Däck; även om man annonserar för starkt hår. Det påverkar rankningen av frisörsalongen negativt, eftersom däcksidan inte har något gemensamt med hår.
Var också försiktig att bruka förslag vänner och familj ger dig som också har egna hemsidor. Att länka till varandras hemsidor ger viss trafik, men har bara en positiv effekt i sökresultaten om ämnet för de länkade sidorna har saker gemensamt och är värt att nämna i texterna.
Den goda nyheten är att sökmotorer vet att antalet "dåliga" länkar är begränsat och relativt. Det är acceptabelt att ha några mindre relaterade länkar så länge det också finns ett par starkt relaterade länkar. Det finns dock udda undantag där Google har straffat hemsidor med 100% optimerade "back-links" eftersom dessa ansågs onaturliga. För att testa hur bra din hemsidan är länkad kan du kontrollera dina "back-links" här.
Du vill få bort länkar från hemsidor av lägre kvalitet om de bidrar till ökad trafik eller spamming på din hemsida. Kontakta hemsidoägaren för att ta bort länken.
Att länka korrekt
Du känner nu till komplikationerna med länkbyggande. Så frågan är hur du kan använda dem korrekt på dina sidor? Några steg beskrivs nedan (i ökande svårighet):
- Omnämns din hemsida eller ditt namn på en annan hemsida? Be då ägaren att länka till din hemsida.
- Arbetar du tillsammans med andra företag? Be dem att infoga en länk till din hemsida.
- Använder du tjänster som Webnode? Be att få skriva en recension om tjänsten, naturligtvis med en länk till din hemsida inkluderat. Här är exempel från våra användare.
- Finns det hemsidor som rekommenderar tjänster likt de som du erbjuder? Be dem nämna dig med en länk till din hemsida. Låt oss föreställa att din kommun har en hemsida om specifika tjänster, till exempel frisörer i Stockholm. Som frisör bör du då be dem lägga till dig i listan tillsammans med din hemsidas adress.
- Nämns dina konkurrenter i en artikel på nätet? Återigen är detta en möjlighet till att be om ett omnämnande (med en länk förstås).
- Kan innehållet på din sida tillföra ytterligare information till informationssajter och uppslagsverk som Wikihow.com? Var inte blyg och be dem skriva en liten artikel om dig.
"Back-links" tar besökarna till dina sidor, men länkarna som leder dina besökare till andra relevanta hemsidor ska såklart inte ignoreras. Om du använder dem korrekt kopplar du ihop dig med ägare av dessa hemsidor som då kanske väljer att hänvisa tillbaka till dig. Ta reda på mer om utgående länkar i vår blogg.