Mät din framgång

Grattis! Du känner till grunderna i sökmotorsoptimering och hur du optimerar dina sidor. Innan du tar itu med det sista steget bör du vara medveten om följande detalj: 

Sökmotorsoptimering är en kontinuerlig process. Även om du ställer in allt korrekt nu, rekommenderar vi att du följer trender online och justerar din hemsida därefter. Optimering av din hemsida slutar aldrig och är en del av underhållet på hemsidan. På samma sätt som din bil behöver besiktas årligen måste din hemsida uppdateras och förfinas kontinuerligt.

Mät framsteg med statistik

När du köper Premiumtjänst Mini, Standard eller Pro erbjuder Webnode detaljerad statistik om din hemsida. Du kan använda denna statistik för att övervaka trender, ta reda på hur ofta hemsidan besöks och hur människor kommer in till den. Om du genomför sökmotorsoptimeringen korrekt lär du se en stegvis ökning av besöksantalet över tid. Kom ihåg att framgång inte sker direkt.

Det är därför viktigt att inte titta på statistik för enskilda dagar, utan snarare på den långsiktiga trenden. För att se en kortare version om hur man använder statistik, gå till vår bloggsida.

Med Webnodes-statistik kan du se hur ofta din hemsida besöks, liksom vilka exakta menysidor som besöks mest. Dessutom kommer du kunna urskilja hänvisningssidor och ta reda på om besökare kom från sökmotorresultat eller andra externa hemsidor.

I bilden ovan visas olika typer av hänvisningskällor (direkt trafik, hänvisningswebbplatser, sökmotorer, annan trafik) samt detaljer kring de faktiska länkarna som trafiken kommer från.

Diagrammet ovan visar trenden för hemsidobesökare under de senaste 12 månaderna. Som du kan se i detta exempel är trenden positiv. Troligen har de investerat mycket tid och energi i sin sökmotorsoptimering.

Ovan ser du hur ofta besökare öppnade en specifik sida på en webbplats under de senaste 12 månaderna. Trenden är positiv.

Översikten av populära sidor visar vilka sidor på din hemsida som är populära och ofta besöks, samt vilka som besökare tenderar ignorera. 

Om statistiken inte räcker för dig rekommenderar vi att du använder andra tjänster, som till exempel Google Analytics. Mer information finns under Användbara länkar.

Tips:

Det är alltid bättre att mäta viss aktivitet än att inte mäta något alls.

Om du redan har registrerat din hemsida hos Google Search Console får du mer information från Google hur du kan analysera aktiviteten på dina sidor. Låt dig inte bli förvirrad av skillnader och olikheter i siffror som Google tillhandahåller jämfört med vår interna statistik. Olika verktyg mäter statistik på olika sätt.

Viktigt är dock trenden. Trenden måste vara enhetlig oavsett vilka verktyg som används.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång