Optimera ditt innehåll

Du har nått det sista viktiga steget gällande optimering via hemsidan. Dags att finjustera dina sidor!


Texten: ett tydligt, konsekvent och öppet meddelande

Läs igenom texten på din hemsida igen och fråga dig själv (och gärna även andra) om:

  • Ämnet på varje sida är väl synligt och förståeligt?
  • Texten kommuniceras på ett direkt sätt?
  • Texten är värd att läsa?
  • Texten passar till huvudämnet på varje sida?

Om du kan svara "ja" på dessa frågor är innehållet redan väl optimerat. Om inte, fundera på några förändringar. Håll dig till ämnet på varje sida och kommunicera ämnet direkt. Se till att texten ger värde för besökaren, till exempel med ny information (som inte de hittar på annat håll) eller en annan typ av upplevelse. Först då kommer besökare att stanna kvar på din sida och fortsätta läsa.

Ställ dig frågan varför man ska besöka din hemsida och vad man kan förvänta sig av den. Försök att uppfylla dessa förväntningar med innehållet på dina sidor. Be dina vänner om feedback på hemsidan. Ofta tenderar man gå vilse i den egna texten och kan inte längre se misstag eller komplicerat innehåll som man bara själv kan förstå.

Undvik stora långa textklumpar! Dessa är svåra att läsa och chockar snarare besökare än att bjuda in till trevlig läsning. Strukturera hellre din text i små sektioner med 3-5 meningar. Du kan till exempel lägga in en tanke eller ett underämne i en textruta.


Bilder, iframe och filer

Bilder är viktiga. De gör en sida intressant och tilltalande. Men sökmotorer känner inte igen bilder eftersom de inte kan läsa en bild. Vad kan man göra? 

Lägg till en bildbeskrivning eller titel i din bild så att Google kan hitta din bild. Du kan lägga till ett nyckelord i beskrivningen, men bara om nyckelordet passar den faktiska bilden! Och bilden behöver passa till ämnet på sidan.

Lägg inte till några texter i bildform eller som en PDF. En prislista som laddas upp som en bild fungerar inte för sökmotorsoptimering eftersom sökmotorer inte kan avkoda texten i bilden.

Iframes verkar ibland användbara, men är dåliga för sökmotorsoptimering. Sökmotorer ser iframes som en separat hemsida på din hemsida och rankar därmed den ännu lägre. Om du kan, undvik iframe!

Vill du lägga till data eller filer för nedladdning på din hemsida? Med Webnode kan man lägga till filer som blir tillgängliga för nedladdning. Detta kan vara användbart som extra information till det som redan står skrivet på sidan. Men likt bilder kan Google inte skanna nedladdningsbar data för innehåll och ignorerar därför dess data. Tänk på nedladdningsbar data som extra innehåll, inte kompletterande.


Lägg in nyckelord

I grunderna till sökmotorsoptimering pratar vi om nyckelord i detalj. Vi diskuterar deras roll och tillämpning snabbt nedan:

Nyckelord sammanfattar ämnet för en enskild sida på din hemsida. Huvudregeln att vara uppmärksam på är: nyckelord måste vara en naturlig en del av din skrivna text och samtidigt vara "grädden på moset". Med andra ord: mata texten med kvalité. Nyckelord är dessutom verktyget att använda för att strukturera din hemsida. Kom ihåg det perfekta receptet: Ett ämne och nyckelord per sida!

Om du märker att texten låter klumpig och inte flytande nog när du läser den, använd helt enkelt nyckelordet (och dess synonymer) mindre. Eller när du märker att du ändrar texten så att den passar sidan använder du helt enkelt ett annat nyckelord som passar originaltexten. Låt vänner, släktingar och bekanta läsa igenom dina sidor för att ge dig feedback. En åsikt från någon med ett annat perspektiv kan vara till hjälp.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång